Endurance
Třístěžňová barkentina Endurance byla postavena v loděnici Framnaes v Norsku a kompletně dokončena v prosinci 1912. Loď byla původně pokřtěna Polaris a měla sloužit jako parou poháněná loď pro luxusní plavby a lov ledních medvědů v Arktidě. Finanční problémy vlastníků však neumožnily její plánované využití a loď odkoupil Ernest Shackleton. Ihned po koupi ji překřtil na Endurance podle motta rodiny Shackletonů Fortitudine vincimus (By endurance we conquer - Vytrvalostí dobýváme). Na jaře 1914 připlula Endurance do Londýna, kde byly provedeny nezbytné úpravy pro Shackletonovu Transantarktickou expedici, při které chtěl přejít ze západního pobřeží Antarktidy přes jižní pól k východnímu pobřeží. | ![]() |
Endurance byla dlouhá 44 m (144 stop) a široká 7,6 m (25 stop). Přední stěžeň měl příčné oplachtění, hlavní a zadní stěžeň (besan) měly podélné oplachtění. Na Endurance byl také instalován parní stroj o výkonu 350 k (260 kW), umožňující plout rychlostí až 10,2 uzlu (18,9 km/h). Posádku tvořilo 28 mužů.
![]() | ![]() |
Zvenku se loď nelišila od jiných podobných lodí, její kontrukce však byla přizpůsoběna k plavbě v polárních mořích plných ledu a ker. Kýl se skládal ze čtyř silných dubových trámů poskládaných na sebe a dosahoval výšky 2200 mm. Počet žeber byl dvojnásobný oproti běžným lodím a tloušťka obšívky dosahovala 760 mm. Na každý dřevěný prvek přídě byl použit kmen odpovídajícího tvaru, čímž bylo dosaženo mimořádné pevnosti.
Příď Endurance v suchém doku loděnice Millwall Dock v Londýně v červenci 1914
Endurance vyplula z Plymouthu 6. srpna 1914 do Buenos Aires a odtud 26. října 1914 do velrybářské stanice na ostrově Jižní Georgie.
Stanici opustila Endeavour 5. prosince 1914 a vyplula do Wedellova moře, kde byla 11. prosince uvězněna polem ledových ker.
Mnoho měsíců driftovala Endurance sevřená ledem severozápadním směrem. I přes mnoho pokusů se ji nepodařilo dostat na volné moře. Vlivem obrovského tlaku nakupených ker docházelo postupně k destrukci i tak pevného trupu, jaký Endurance měla. 27. října 1915 byla loď opuštěna a 21. listopadu 1915 se potopila na pozici 68° 38.5'S 52° 58'W (pozici změřil kapitán Frank Worsley).
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Posádka se vydala na strastiplnou cestu po ledových krách až na Sloní ostrov, kde však nebyla žádná rybářská stanice ani zásoby jídla. Poprvé po 16 měsíchc stanuli na pevné a bezpečné zemi. Shackletonovi bylo jasné, že pokud se mu nepodaří dostat se na ostrov Jižní Georgie, všichni zahynou. 24. dubna 1916 se proto vydal s dalšími pěti muži v otevřeném velrybářském člunu na plavbu dlouhou 650 námořních mil pro pomoc. Po 16 dnech plavby rozbouřeným a mrazivým mořem dorazili na jižní pobřeží Jižní Georgie. Velrybářská stanice se však nacházela na severním pobřeží. Vzhledem ke špatnému stavu člunu a tří muží se Shackleton rozhodl se dvěma zbývajícími muži pro pěší pochod přes vysoké hory a ledovce, které doposud nikdo nepřekročil. Ráno 20. května 1916 dorazili všichni tři muži do velrybářské stanice, ze které před necelými 2 lety odpluli. Shackleton začal okamžitě organizovat záchranu mužů na Sloním ostrově, ale kvůli ledu se mu připlutí na ostrov podařilo až na čtvrtý pokus s chilským parním remorkérem Yelcho. Všichni muži přežili.
![]() | ![]() Chilský parní remorkér Yelcho. |
Vynikající knihu o této výpravě napsal v padesátých letech 20. století Alfred Lansing (1921-1975). Informace pro knihu čerpal jednak z deníků, které si mnozí účastníci výpavy psali, a dále z rozhovorů s těmi účastníky, kteří ještě byli v té době naživu. Poslední vydání knihy v angličtině je z roku 2014, kniha obsahuje mnoho autentických fotografií a rozhodně stojí za přečtení. | ![]() |
Model lodě Endurance můžete postavit ze stavebnice firmy Occre. Stavebnici zakoupíte v e-shopu.