Terror
HMS Terror byla původně postavena jako bombová loď. Bombové lodě byly osazeny jedním nebo více hmoždíři o veliké ráži a sloužily k bombardování pobřeží, přístavů a pevností. Tyto lodě měly zesílený trup a palubu, aby mohly nést těžké hmoždíře a vydržely zpětný ráz po výstřelu. Z tohoto důvodu byl tento typ lodě později vybrán pro přestavbu na polární loď, kdy zesílený trup vydrží tlak ledu při zamrznutí.
Terror byla jednou ze čtyř lodí třídy Vesuvius (dalšími loděmi byly Vesuvius, Beelzebub a Fury, která ovšem nebyla dostavěna). Kýl byl položen v září 1812, spuštěna na vodu byla 29.6.1813, dokončena byla 31.7.1813 a do služeb Royal Navy byla zařazena v říjnu 1813. Původně byla vyzbrojena deseti karonádami (8x 24pdr + 2x 6pdr) a dvěma moždíři (1x 13in + 1x 10in).
Plán HMS Terror (1813)
(National Maritime Museum Greenwich, London)
Loď se účastnila řady bitev a bombardování v druhé americké válce za nezávislost (1812-1814), mimo jiné bitvy u Baltimoru a bombardování pevnosti Fort McHenry. Byla také součástí eskader, které blokovaly americké atlantické přístavy. Po skončení války byla loď převedena do zálohy.
V první polovině roku 1836 byla Terror upravena pro arktickou expedici do Hudsonova zálivu. Expedice pod velením kapitána George Banka měla zjistit, zdali je Boothia poloostrov nebo ostrov. Terror však u ostrova Southampton sevřely ledy a v ledu zůstala uvězněná deset měsíců. Na jaře 1837 se uvolnila z ledu, narazila však do ledovce a málem se potopila při zpáteční cestě přes Atlantik.
V průběhu roku 1839 byla loď opravena a ponořená část trupu byla pobita mědí. Spolu s lodí Erebus se vydala k jižnímu pólu, kde strávila pod vedením Jamese Clarka Rosse tři roky. Velitelem lodě Terror a zástupcem Clarka Rosse byl kapitán Francis Crozier.
Plán HMS Terror (1839)
(National Maritime Museum Greenwich, London)
Další úpravy proběhly v roce 1845 pro expedici k severnímu pobřeží Kanady. Loď byla vybavena pomocným parním strojem z lokomotivy (v podstatě byla osazena celá lokomotiva bez kol) a zdvihacím lodním šroubem. Terror a Erebus byly jedny z prvních lodí v Royal Navy, které k pohonu používaly kromě plachet také lodní šroub.
Lokomotiva Croydon, jejíž parní stroj byl instalován v Terorru.
(Brees, Samuel, 1840. Second Series of Railway Practice. John Williams, London. Archive.org.)
Úprava zadní části trupu Terroru a Erebusu pro instalaci lodního šroubu,
jak ji navrhl lodní stavitel Oliver Lang.
(National Maritime Museum Greenwich, London)
Hlavním cílem expedice bylo nalezení severozápadní cesty, která by umožnila dopravní spojení mezi Atlantickým a Tichým oceánem na severu amerického kontinentu. Velitelem této expedice byl sir John Fanklin, který také velel lodi Erebus. Velitelem lodi Terror byl opět kapitán Francis Crozier. Zástupcem Johna Franklina byl James Fitzjames.
Zleva doprava: Sir John Franklin, James Fitzjames a Francis Croizer
Terror spolu s Erebusem vypluly z přístavu Greenhithe 19. května 1845 se 129 muži posádky. Naposledy byly spatřeny v srpnu 1845 při vplouvání do Baffinova zálivu. Obě lodě byly uvězněny v ledu a následně opuštěny posádkou, která se snažila dojít do 970 km vzdáleného Fort Resolution. Všichni však zahynuly hladem mrazem a otravou z olověných konzerv s jídlem.
Erebus a Terror vyplouvají z Greenhithe 19. května 1845.
(Illustrated London News, May 24th, 1845, Page 328. Google Books)
V letech 1848 až 1866 byla podniknuta řada marných výprav s cílem nalézt zmizelé lodě a objasnit osud expedice. Až 7. září 2014 byl nalezen vrak lodě Erebus a 12. září 2016 také vrak lodě Terror.
Poutavý článek o Fanklinově polární expedici si můžete přečíst ve 100+1.
Model lodě Terror si můžete postavit ze stavebnice firmy Occre. Stavebnici zakoupíte v e-shopu.
Stavebnice je vytvořena na základě velmi přesných plánů modeláře Matthewa Bettse. Na základě stejných plánů byla zhotovena také přesná replika této lodě pro seriál The Terror. Matthew Betts se na natáčení seriálu podílel jako odborný konzultant. Více informací o natáčení seriálu, o samotné lodi a také o stavbě modelu naleznete na jeho blogu.
Seriál The Terror
(Aidan Monaghan/AMC)